DAKLE Jovan Kolundžija je stvarno čest gost na ovom blogu što je i potpuno u redu. Najveći virtuoz ondašnje Jugoslavije na violini zaslužuje da se stalno pojavljuje ovde. Takav čovek je bio jedan od stožera klasične muzike onog doba i tog našeg sistema. Naravno on danas izjavljuje kako ga ta država nije baš toliko cenila i poštovala što naravno nije tačno . Ta država je itekako imala sluha za njegov rad. Ovde ima gomilu ploča objavljenih baš u to doba u našj Jugi.
Ovde su u pitanju violinski koncerti MENDELSSOHNA i BRUCHA, dva veilka kompozitora. Mi ćemo uskoro imati prilike da čujemo violinski koncert MENDELSSOHNA i u izvedbi drugog violiniste tako da je ovo prilika da vidimo koje je izvodjenje interesantnije.
Našao sam taj opskurni tekst samo za takve kao što je onaj dole iz dela za komentarisanje. Evo čuvene izjave toga našeg dragog violiniste iz koje se lepo može videti da je ceo jugoslovenski period potpuno bacio u bezvredni deo svoje istorije a to nije tačno, jer dobro znamo koliko je albuma i koncerata održao ovde u Jugi.
Opstrukcija
S potvrdom da sam primljen na Konzervatorijum „Čajkovski“ vratio sam se u Beograd u nadi da ću dobiti stipendiju od tadašnjeg Ministarstva kulture SFRJ i uspeti da se otisnem iz muzičke provincije. Tadašnji ministar kulture mi je kratko rekao da je siguran kako ću mnogo toga naučiti i na Muzičkoj akademiji u Beogradu. Nije želeo da napravi presedan jer su do tada umetnici iz SFRJ na strane univerzitete išli isključivo na specijalizaciju posle završenih osnovnih studija na domaćim akademijama. Bio je to težak emotivni i psihološki udarac za mene jer sam mnoge tehničke komponente u muziciranju godinama ispravljao i maskirao posle završenih studija na Muzičkoj akademiji u Beogradu. Tadašnje vlasti su zbog sopstvene sujete opstruirale i usporavale razvoj mnogih talentovanih jugoslovenskih umetnika. U to vreme su profesori na Muzičkoj akademiji u Beogradu učili zajedno sa studentima, što je u ozbiljnim obrazovnim sistemima apsolutno nedopustivo.
Tako da je ovde u ovom tekstu JUGOSLAVIJA jedna "muzička provincija" ako to do sad niste znali. "Gospodin" Kolundžija ovde pokazao svoju pravu ličnost, jednog čoveka koji sa nipodaštavanjem gleda na ceo kulturni i muzički život u nekadašnjoj JUGOSLAVIJI. Pa trebalo bi da shvati i da takav jedan Henrik Šering ne bi došao ovde da ne zna dobro koliki je kvalitet i nivo našeg muzičkog školovanja bio u Jugi i to na celom njenom prostoru od Triglava pa do Vardara.
12 comments:
Koliko znam a čini mi se da znam mnogo o Maestru Kolundžiji. Nikada nije izjavio niti ikada dao izjavu da ga u staroj Jugi nisu slušali ili tome slično. Najveće nagrade koje naš Maestro poseduje su upravo iz naše Juge, sve te nagrade su istaknute u njegovom Centru Guarnerius. Ko god je napisao uz tekst o njemu tu rečenicu, bilo bi lepo da to skloni jer naš Veliki Maestro to ne zaslužuje. Mogu slobodno reći da je Maestro jedan od retkih umetnika koji se nikada nikome nije klanjao osim svojoj publici u svim meridijanima i nikada ništa nije nije tako izgovorio.
Moraćeš da budeš uporan i malo pročežljaš nedeljno izdanje lista BLIC, dve tri nedelje unazad gde se on sa dosta negativnom konotacijom osvrće na period dok je postojala JUGOSLAVIJA. Veoma je to tužno. Iz teksta se vidi lep, crno na belo, da je ogorčen na period kada je on bio priznati umetnik u doba postojanja Juge. Morao bi malo pedantnije da pratiš novine ako je Tvoj Veliki Profesor.
Čitajući ove komentare nisam mogla a da ne napišem i ja ponešto jer se radi o našem zaista najvećem volinisti sa ovih prostora. Ako je i dao takvu izjavu, onda je to istina i on to zaista misli a sigurno ima i svoje razloge sa pokrićem za takvu izjavu. Nemojte osudjivati nekoga na osnovu jednog članka u Blicu...A pogotovu ne njega. I ja znam malo više o tom umetniku, o našem dan danas neprikosnovenom virtuozu, umetniku i čoveku koji je mnogo više dao ovoj našoj zemlji nego što je ona ikada njemu dala, a mogao je, pouzdano znam, da poput ostalih ode iz zemlje i zauzme mesto koje mu pripada u svetu, odbio je sve, strani pasoš, četiri godine unapred zakazane koncerte, sve uz izjavu da ne bi mogao da zamisli da samo povremeno svraća u svoju zemlju kao strani državljanin! To je čovek koji zaista voli svoju zemlju više od svega. On je naš Umetnik možda i jedini kome se ne može bilo šta prigovoriti... Uporedjivanje Kolundžijinog sviranja sa Milenkovićem: Kolundžija je virtuoz a Milenković savršeno vlada tehnikom. Uvek ću dati prednost Kolundžiji, neka mi Milenković oprosti... A Vama svakako čestitam jer Kolundžija i jeste pravi izbor dostojan da predstavlja i bivšu i sadašnju našu zemlju, svoj dar je poklonio svojoj zemlji, svi smo svedoci toga! Želim mu još mnogo predivnih koncerata i neverovatnih poduhvata i da nas i ovog decembra obraduje svojim tradicionalnim koncertom.
Povremeno pogledam Vaš sajt i dopada mi se ali mi je koleginica skrenula pažnju da pogledam šta napisaste o violinisti Jovanu Kolundžiji! Neverovatno da ste ga skoro pretvorili u državnog neprijatelja! Nisam mogao da verujem svojim očima.
I ja sam umetnik i smatram da je apsolutno sve istina ali ne ta istina koju vi tumačite. To jeste bila MUZIČKA PROVINCIJA, i pre svega MUZIČKA. Ukažite mi na jednog umetnika u klasici koji je tada napravio karijeru?! Maestro Kolundžija je odavno pokazao svoju pravu ličnost i to još sa svojih 5 godina, i ostao je isti i danas posle održanih 4000 koncerata u svetu. Nemojmo se zavaravati, najviše su mu pomogli: dar koji nosi u sebi i Maestro Šering. Besmislen je Vaš komentar na izjavu u Blicu. I tada i sada, da bi umetnik-muzičar sebe ostvario izuzetno je važno da ode na usavršavanje u inostranstvo u škole i Akademije van naše zemlje..
Ja iz njegove izjave čitam sve gore navedeno što zaista nema nikakve veze sa JUGOSLAVIJOM. Verujte nema tu nipodaštavanja, niti je doveo u pitanje ceo kulturni život nekadašnje Jugoslavije. Ako tako mislite onda ga sklonite sa vašeg sajta ali nemojte izvlačiti pogrešne zaključke. Možemo ga voleti ili ne ali mu moramo odati priznanje, on je bio i ostao najveći violinista sa ovih prostora! Njega su slavili Šering, Menjuhin itd...Zar mi treba da ga blatimo po našem starom običaju, složiću se sa prethodnim komentarom, malo je PRAVIH a on to jeste, ko smo mi da mu sudimo...
Hvala što ste se uključili u ovu diskusiju. Vi naravno branite gospon KOLUNDŽIJU možda jer ste njegov prijatelj ali to da je JUGOSLAVIJA bila muzička provincija takva izjava onda negira i odgoj takvih ljudi kakav je Kolundžija. IZVINITE ALI NIJE DOŠAO ŠERING I OD NJEGA NAPRAVIO ODMAH VIOLINISTU. Morao je negde prvo da se školuje a šta mislite gde se školovao? U JUGOSLAVIJI NARAVNO. To obrazovanje koje se sticalo tada u muzičkim školama te države za koju vi i ostali potpuno bed dokaza tvrdite da je bila muzičja provincija je dala ne samo njega već i mnoge druge umetnike. Treba da vas je sramota kad tako govorite a da vaš komentar ne pročita slučajno i neko drugi kao na primer Biserka Cvejić ili TRIPO SIMONUTI ili IVO POGORELIĆ. Svi vi to dobro znate pa zato samo paušalno kvalifikujete moje ocene o ovm njegovom gnusnom komentaru. DAJTE NEKI DRUGI DOKAZ!
Dobro znam da je tom maestralnom Kolundžiji, još dok je studirao, dato pravo da bude u komisijama za prijem novih učenika u JOSIP SLAVENSKI. DA LI JE TO BILO MOGUĆE u JUGOSLAVIJI da je bila muzička provincija?
JUGOSLAVIJA NIKAD NE MOŽE DA BUDE PROVINCIJA PORED ONOLIKIH KLASIČNIH DELA STVORENIH U VREME NJENOG POSTOJANJA. JUGOSLAVIJA JE BILA JEDNA OD DESTINACIJA GDE SU DOLAZILI NAJVEĆI UMETNICI SVETA I SVIRALU U DRUŠTVU NAŠIH FILHARMONIJA. Zar je to odraz provincije? Možda vi mislite na današnje vreme ali i danas to nije muzička provincija. To je Srbija koja ima itekakvo muzičko nasledje i uvek ima najbolje muzičare, mada ne uvek priznate od svoje sredine. E to je već nešto drugo. Inače u vaskolikom svetu se mnogo ne plaćaju klasični umetnici ali zato oni imaju slavu i prihode od koncerata. Tamo je karta dosta skupa ali postala je skupa i ovde. Uostalom oduvek se ovde žrtvovalo sve za muziku i znalo da ne možeš daleko.
Nisam prijatelj Maestra Kolundžije a bila bi mi čast da jesam. Ja sam takodje violinista i već dugo godina živim i radim u Austriji. Tražili ste od mene pokriće za moj komentar i ja ću vam ga rado dati:
Znate li vi dragi gospodine šta znači biti primljen na konzervatorijumu "Čajkovski" za jednog violinistu a pri tome ne dobiti tu mogućnost od svoje zemlje!!! Na to bi vam Ivo Pogorelić sigurno znao odgovoriti. On je nekako sa svojih 12 godina uspeo da se upiše u moskovsku Centralnu muzičku školu i odmah nakon toga na Konzervatorijum "Čajkovski". Biserka Cvejić, naša legenda, bi sigurno podržala Kolundžiju, i ona je najveći deo karijere 1961 ostvarila u Beču.
Slažem se da je Jugoslavija bila sve što navodite i slažem se da su ovde gostovale najveće zvezde, siguran sam da se i Kolundžija sa tim slaže. Kolundžija je u ovom članku izneo svoj stav prema muzici u to vreme a taj stav ima pokriće jer ako vam neko oduzme u najpotrebnijem trenutku ono što je najvažnije a to je vrhunsko usavršavanje, to je užasna nepravda prema tom umetniku! To bi vam sigurno potvrdili i njegovi profesori i svi gore navedeni umetnici.
Ja ovde komentarišem sa gledišta jednog umetnika i nije me sramota da iznesem svoje mišljenje i da stanem u odbranu Kolundžije. Iskreno se nadam da Kolundžija neće imati prilike da pročita vaše komentare koji su potpuno bez pokrića ma koliko se vi ljutili. I ovim završavam svoj komentar i neću se više vraćati na vaše komentare po ovom pitanju jer je jasno da umetnost nije vaš fah jer da jeste, ne biste nikada takve komentare pisali. Želim vam puno sreće u daljem radu sa molbom da ubuduće se dobro informišete pre nego što nešto napišete.
Zanimljivo da vi pola priznajete da JE JUGOSLAVIJA BILA MOĆNA U MUZICI a pola i dalje branite stav da je JUGOSLAVIJA BILA MUZIČKA PROVINCIJA. Nema potrebe da da prekidate diskusiju, zašto se plašite, niko vas neće pojesti, upravo sam otvorio tu diskusiju na blogu i bilo bi uputno da se javite i kaže "sve što vam je na srcu"...
Ako je BISERKA CVEJIĆ najveći deo karijere ostvarila u Beču ipak se PRVO ŠKOLOVALA OVDE u JUgosalviji zar ne?
Kako ne shvatate da ni tada a ni sada za violinistu je jako bitno razvijanje svog talenta a to ne može kod nas i nikada nije moglo. Ovde može da se stekne obrazovanje do jedne granice a posle ili ćeš uspeti da se ostvariš u prestižne škole i univerzitete ili ćeš u najbolju ruku postati deo nekog orkestra. A to sve pod uslovom da te taj prestižni univerzitet primi. To opet nema veze sa Jugoslavijom to ima veze sa karijerom violiniste! Kako to ne shvatate? A što se tiče naše Biserke Cvejić, to morate pitati nju. Jeste Jugoslavija bila moćna kao zemlja to će svako da vam kaže i to nije ništa novo ali u muzici, konkretno ovde se piše o violinisti, ne ona nije imala moćne profesore, sigurno ne za violinu! Ne znam šta ste po struci ali violinista niste sigurno niste. Ponavljam sa gledišta violiniste, apsolutno se slažem sa Kolundžijom. To bi vam isto rekao i Pogorelić budite sigurni! I za kraj nemojte se ljutiti ali mi više nije interesantno da komentarišem violiniste sa vama, samo iz razloga što imam utisak da se dopisujem sa nekim ko ni ne pročita šta pišem a još manje dopire do njega ono što želim da kažem, ne zameram ali ja moram dalje.
A znači ipak ste stekli obrazovanje ovde pa kukavički pobegli tamo. I još dalje i drsko promovišete pojam JUGOSLAVIJA-je-muzička-provincija? Jako ste smešni i zaista nemate više št ada kažete. Sad ste sveli celu diskusiju na to da je najteže bilo violinistima a ipak ste maznuli ovo nekadašnje obrazovanje i sad ga kinjite, trebalo bi ovo pokazati vašim profesorima pa da vidimo kakao bi se oni osećali. DA lli su i vaši profesori muzička provincija JUGOSLAVIJE što su vam omogućili da svirate i nastupate po inostranstvu?
Što bih ja morao da budem violinista da bih sa vama diskutovao? Uostalom da znate završio sam deo muzičkog obrazovanja i to upravo na violini i kao talenat sam upisao muzičku školu baš na violini tako da nemojte mnogo da mi drvite o violinistima. ONAJ KO IMA TALENTA I ŽELI DA SVIRA NA BILO KOM INSTRUMENTU U JUGOSLAVIJI MU JE BILO OMOGUĆENO DA USPE.
Naidjoh slučajno na ovu zanimljivu diskusiju i ko god da si aktivisto, talentovani muzičari nikada neće koristiti reč DRVITE...Malo kulture i poštovanja nije na odmet...
Anonimcu jedan, šta se tebe tiče jezik i reči kojima je nešto napisano na ovom bogu? Treba da te se tiče odvratna tvrdnja da je JUGOSLAVIJA bila muzička provincija . . . . To je tema ovog posta. . .
Post a Comment